Hoe overleef ik een auditie?!

november 28, 2017
november 28, 2017 Jeroen Heiliegers

Hoe overleef ik een auditie?!

Auditie doen is altijd spannend, en vraagt veel van je zenuwen. Hieronder vind je uitleg en enkele tips om je zo goed mogelijk voor te bereiden op een auditie. De beste manier om auditiestress te overwinnen in een auditie is om auditie ervaring op te doen, er zijn heel veel andere dingen om jezelf rustig te houden en georganiseerd (of doe net alsof!)

Wat is een auditie?

Een auditie als een sollicitatie in de uitvoerende kunstwereld. Leerlingen die willen studeren aan een balletschool, toneelopleiding of conservatorium dienen eerst auditie te doen om op de opleiding aangenomen te worden. Ook rollen in muziektheater-producties worden vergeven op basis van een auditie of een aantal auditie-rondes. Audities zijn in het algemeen besloten, hoewel een trend is ontstaan om auditie te doen voor het oog van de camera.

Weet wat er verwacht wordt

Als je weet wat er van je verwacht wordt, dan is het een zorg minder. Wanneer je een auditie doet waarvan je weet dat je alles hebt gedaan van wat je moest voorbereiden en dat je al weet wat er van je verwacht wordt geeft je vertrouwen.

Niemand wil dat je onvoorbereid een auditie in gaat. Het maakt het jou en de jury ongemakkelijk, en het is ook niet positief voor je presentatie. Ze willen je goed zien auditeren, want het geeft hun een betere potentiële cast lid.

Als je niet zeker bent van wat je hebt voorbereidt (een lied, monoloog, etc.) zoek het uit! Bel het contactnummer dat is aangegeven. Ze vinden het nooit vervelend om je vragen te beantwoorden.

Wees voorbereid

Nu je weet wat van je verwacht wordt, kun je je klaar gaan maken. Kies een gepast auditienummer en/of een monoloog. Als ze je een liedje willen horen zingen, ken de woorden. Dat geldt ook voor een monoloog of scene. Ken het lied van voor naar achter en binnenstebuiten. Want als je dan auditie gaat doen is dat één zorg minder.

Als je als auditie een scriptlezing met spelen doet, lees het dan alvast een keer door en vraag jezelf af, “Als ik een regisseur was, welke scene zou ik dan kiezen voor een auditie?”. Je zal verbaast staan hoe vaak je het meestal goed hebt! En oefen zinnen die je nog nooit hebt gezien, maakt niet uit van welk stuk. Dit zal je mogelijkheid tot spelen terwijl je het voor de eerste keer ziet bevorderen. Dit is een belangrijke eigenschap omdat bij veel audities dat gedaan wordt.

Vergeet niet op te warmen voor een auditie! Er zullen veel mensen zijn die ze moeten zien en ze hebben geen tijd om te wachten tot jij het slijm op je stembanden hebt los gezongen.

De jury is geen vijand

Probeer niet te denken dat een auditie een slagveld is. Het is jij tegen hun. Zie het als een kans om te kijken of het klikt tussen jou en de jury. Jou nummer en/of monoloog is niet de enige factor dat telt om jou de rol te geven. Ze hebben ook iemand nodig waarmee ze goed en effectief kunnen werken.

Als je vragen hebt over de show, wees niet bang om ze te vragen. Ze zien dan dat je interesse hebt in de productie al krijg je de rol wel of niet.

Neem commentaar van anderen met een korreltje zout

Natuurlijk willen we ervan uitgaan dat iedereen aardig is tegen elkaar op een auditie, maar ga er niet van uit. Onthoud dat de mensen die je ontmoet in de wachtruimte misschien wel voor dezelfde rol auditie doen en het kan dat ze dingen zeggen vanuit persoonlijke redenen om je bang of boos te maken.

Laat je niet door iemand afleiden, concentreer je op wat echt belangrijk is. Als je aan het wachten bent voor een auditie, concentreer je op dat je kalm en voorbereid bent. Negeer het geroddel met andere auditanten.

Concentreer je als op een optreden

Onthoud dat een auditie eigenlijk een optreden is, maar dan met een klein publiek. Zo zou je moeten denken. Dat moet niet moeilijk zijn aangezien je een rol wilt en dus van optreden houdt. Neem dat plezier mee in je auditie.

Let er ook op dat je je focus gebruikt zoals je personage dat zou doen. Als je denkt zoals het personage zou denken, zou ik me geen zorgen maken om de auditie. Let er ook op dat je auditiestukken goed van kwaliteit zijn.

Probeer nieuwe stukken te vermijden, want stukken waarmee je minder ervaring mee hebt maken je meer onzeker. Onthoudt wel dat de jury werk te doen heeft, ze willen geen entertainment. Verwacht geen applaus of gelach.

Wees realistisch over het proces

Audities zijn voor iedereen slopend. Wees eerlijk tegen jezelf, het zal nooit gaan lukken om de performance van je leven te geven bij een auditie. Zorg ook dat je niet gaat stressen over dingen waarvan jij het niet in de hand hebt (bijv. waar de jury naar zoekt, of over de pianist of over hoelang je bent) het zal veel meer stress veroorzaken want jij kan er niets aan doen.

Concentreer je op de dingen waarover je wel controle hebt om ze zo goed uit te voeren. Zoals het kennen van je nummer(s), monoloog, scene, de productie etc.

CV & foto

Maak je CV kort, bondig en overzichtelijk. Geen kleurtjes of levensverhalen. Doe je op een CV niet beter voor dan je bent. Je begint net, dus niemand verwacht dat je drie velletjes ervaring hebt. Laat goede casting foto’s maken bij een erkend casting fotograaf.

Tips

  1. Zorg dat je op tijd aanwezig bent. Niets is zo erg als gestrest een auditieruimte binnen hollen. Er is altijd iemand van de castingafdeling om je op te vangen, en je in te schrijven. Het is aan te bevelen om thuis en onderweg in te zingen en op te warmen.
  2. Bij een dansauditie is er altijd ruimte om je op te warmen vóór aanvang van de auditie. Denk aan danskleding-en schoenen. Zorg dat je ook altijd high Heels en kniebeschermers bij je hebt.
  3. Bij een zangauditie is het altijd aan te bevelen een eigen gekozen lied te kunnen zingen en op bladmuziek (aan elkaar geplakt) mee te nemen voor de pianist. Een akkoorden schema voldoet niet. Wij bevelen je aan een ‘up tempo’ nummer én een ballad mee te nemen, in de sfeer van de produktie. Songteksten en bladmuziek zijn te vinden in de betere muziekwinkels, de bibliotheek en op internet
  4. Bij de spelauditie krijg je meestal één of meerdere scenes opgestuurd door de castingafdeling, maar het is aan te bevelen altijd een eigen monoloog achter de hand te hebben.
  5. Ben goed voorbereidt. Ken je materiaal van buiten (uit ‘t hoofd). Pas je uiterlijk en kleding aan. Voor wie en wat ga je auditeren?
  6. Laat zien wat je kan en niet wat je niet kan. Neem materiaal die bij jou past en in jouw stemsoort.
  7. Als aanwijzingen bij de auditie onduidelijk voor je zijn, of je kunt de gevraagde danspassen bij de choreograaf niet volgen, neem initiatief, en zorg dat je duidelijkheid krijgt.
  8. Dit is jouw tijd, maak er gebruik van. Stel je rustig voor en neem de tijd om je pianist te instrueren.
  9. Als je weet dat je verhinderd bent, wacht niet tot het laatste moment met afbellen, maar laat het direct weten. Helemaal niets laten horen, geeft geen goede indruk.
  10. Weet dat de regisseur/producent jou heeft uitgenodigd of uitgekozen om auditie te komen doen. Dus er is altijd interesse in jou.
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
%d bloggers liken dit: