Ademhalen tijdens het zingen!

oktober 25, 2017
Posted in Zangles
oktober 25, 2017 Jeroen Heiliegers

Ademhalen tijdens het zingen!

Waarom is ademhalen belangrijk tijdens zingen?

Bij zang is een goede ademhaling erg belangrijk. In de prive zangles wordt altijd veel aandacht besteed aan de ademhaling. Om jou alvast voor te bereiden op zanglessen en de musical4daagse geven wij jou tips om een goede ademhaling te krijgen tijdens het zingen.

Tijdens een optreden is ademhaling zeer belangrijk, ook omdat je iets zenuwachtiger bent dan thuis. Het publiek mag best zien dat je je inspant maar moet ook kunnen genieten in plaats van zich af te vragen of het wel goed met je gaat. 🙂
Bij de meeste mensen gebeurt ademhalen onbewust. Behalve als je zenuwachtig bent, er teveel op let of bijvoorbeeld als je verkouden bent. Tijdens het zingen moet je hier toch meer op letten.

Hoe werkt je ademhaling?

Bij het ademhalen komt de lucht naar binnen via de neus- en/of mondholte. De lucht bereikt vervolgens via de luchtpijp de longen, waarbij je borstholte en longen uitzetten.

Als je ademt zijn je ademhalingsspieren actief: Je middenrif spieren, buikspieren en de spieren rondom je ribben en sleutelbeen.

Wat is je middenrif?

Het middenrif (ook wel diafragma genoemd) is een spier in de vorm van een koepel, die je borstholte van je buikholte scheidt.

Er zijn twee manieren van ademhalen: Borstademhaling en middenrifademhaling/buikademhaling.

buikademhaling

Hoe werkt de Borstademhaling?

De tussenribspieren trekken je ribben omhoog en naar voren. Daardoor krijgt de borstholte meer ruimte.

Hoe werkt de buikademhaling? Hoe werkt de middenrifademhaling?

Als de buik wordt losgelaten, wordt  het middenrif richting de buik getrokken. Daardoor krijgt de buikholte meer ruimte.

Als je ademt zonder erbij na te denken is het meestal een combinatie van deze twee. Bij het zingen streven we ernaar om de middenrifademhaling/buikademhaling te gebruiken.

Hoe kun je beter ademen tijdens het zingen?

Je kunt je longinhoud vergroten door genoeg te bewegen en/of te sporten. Daardoor kunnen je longen meer zuurstof opnemen uit je bloed.
Het is ook belangrijk dat je niet rookt.
Zorg dat je goed uitgerust bent.
Een goede basishouding zorgt ervoor dat je borstkas en buik optimaal kunnen uitzetten.

Bij een mooie ‘zang- ademhaling’ is de aanzet van de ademhaling bij je (onder)buik en eindigt bij je borstkas. Het ademen werkt als een ballon: als je inademt zet je buik uit en als je uitademt krimpt je buik langzaam weer.

Je doseert dus de lucht veel meer en houdt de lucht vast met je buikspieren en middenrif.

Zo hoef je minder vaak te ademen tijdens het zingen wat prettig is om naar te luisteren omdat je bijvoorbeeld niet midden in een zin hoeft te ademen. En je kunt mooie lange noten zingen!

Zo werkt je middenrif!

Oefening voor buikademhaling

Houd je handen in je zij. Je gaat nu op een paar medeklinkers uitademen en daarbij proberen zo lang mogelijk te doen over één uitademing.

Begin met de ‘S’ (als een slang: ssssss). Als je inzet, probeer dat dan licht te doen. Geef niet teveel druk, zeker niet in het begin; anders ben je al je lucht meteen kwijt. Je merkt dat het in het begin misschien nog wat schokkerig klinkt; dat is helemaal niet erg!

Probeer jezelf ook gelijk aan te leren om steeds mooi recht te blijven staan. Je kunt vervolgens hetzelfde doen op de ‘F’en de ‘Z’. De Z is als het geluid van een mug die om je hoofd vliegt.

Als je je duizelig gaat voelen, stop dan even en adem even rustig in en uit. Het is geen wedstrijd en je hoeft deze oefeningen ook niet uren achter elkaar te doen. 10 minuten is voldoende.

Veel plezier bij het doen van deze oefeningen. Het zal je zeker helpen bij het zingen.

, , , , , , , , , , ,
%d bloggers liken dit: